VVD wil Hasna A. Nederlanderschap ontnemen

Als het aan de VVD ligt wordt het Nederlanderschap van Hasna A. ontnomen. De liberalen vinden dat de burgemeester daar op moet aandringen bij de minister van Veiligheid en Justitie. Hasna A. is eerder dit jaar afgereisd naar Syrië om zich daar bij IS aan te sluiten.

Fiechter (VVD): ‘Wij vinden dat er voor jihadstrijders geen plaats is in Hengelo, ook niet voor Hasna A. en haar zoon. We hebben in de verschillende media kunnen zien dat Hasna A. zich heeft aangesloten bij terreurbeweging IS. Ze heeft zich laten fotograferen met dolken en pistolen. Haar zoon wordt op dit moment opgeleid tot jihadstrijder. Ze is daar niet op vakantie.’

‘Voornamelijk voor onze eigen veiligheid is het onacceptabel om terroristen terug  te willen halen naar Hengelo. Van ‘gepaste zorg’ zoals de burgemeester sprak in schriftelijke vragen van de VVD kan geen sprake zijn. Ik wil niet weten wat er in onze stad kan gebeuren als hier een opgeleide terrorist komt wonen. We moeten er alles aan doen om dat te voorkomen, voor onze eigen veiligheid. De VVD zal daarom een motie indienen tijdens de raad van 10 juni waarin we de burgemeester oproepen om er bij de minister op aan te dringen om haar Nederlanderschap te ontnemen.