VVD en CDA willen werk maken van tegenprestatie

Het artikel ‘Werken voor je bijstand? ‘Alleen in het uiterste geval’ vinden Enschede, Hengelo en Almelo’ in de TC Tubantia van 23 juni 2015 is voor VVD en CDA aanleiding voor schriftelijke vragen aan het college van B&W. In het bewuste artikel wordt de Hengelose SP wethouder Mariska ten Heuw geciteerd. Zij vindt de tegenprestatie een sluitstuk en daar zijn VVD Raadslid Onno Fiechter en CDA raadsleden Inge Postma en Ben van Veen het niet mee eens. Fiechter: ‘ We kennen het standpunt van de wethouder, maar zi jn het – net als het CDA – niet met haar eens en willen dat er werk gemaakt wordt van de uitvoering van de tegenprestatie ’.

Tweerichtingsverkeer

VVD en CDA vinden de tegenprestatie dus tweerichtingsverkeer. Fiechter:

‘Ongeveer de helft van de gemeenten noemt als primair doel bij het voeren van beleid op het gebied van de tegenprestatie dat er iets terug gedaan kan worden voor de uitkering. De VVD is het daar volledig mee eens’ . Het CDA zit op dezelfde lijn. Raadslid Ben van Veen verwoordde het standpunt van het CDA op het gebied van de tegenprestatie al eens door te stellen dat Hengeloërs zich niet moeten afvragen wat de stad voor hen kan doen, maar wat zij voor de stad kunnen doen. Postma benadrukt dat tweerichtingsverkeer weliswaar het uitgangspunt is, maar de tegenprestatie ook bijdraagt aan sociale activering en mensen in de gelegenheid stelt om mee te blijven doen in de samenleving. Het gaat haar ook vooral om bewustwording en motivatie: ‘We willen bovenal dat er een omkeer komt in het denken en dat iedereen het normaal vind dat je iets terugdoet , en dat dat gewoon ook erg leuk en bevredigend kan zijn!’

Beleidsuitvoering en participatiecoaches.

De raadsleden zijn door de berichtgeving in de TC Tubantia nieuwsgierig geworden naar de beleidsuitvoering van de tegenprestatie. Fiechter: ’Wethouder Ten Heuw heeft uitgelegd hoe de tegenprestatie in Hengelo er uit zou gaan zien. Met behulp van de zogenaamde participatieladder wordt bepaald wie in aanmerking komt voor het leveren van een tegenprestatie. Nu lezen we in de krant dat het praktisch voor niemand geldt, dat roept vragen op’.  Uit een informerende brief aan de gemeenteraad blijkt dat er naar 227 mensen een formulier voor het verrichten van een tegenprestatie hebben ontvangen. Onduidelijk is wat er vervolgens is gebeurd. Postma: ‘ We zijn erg benieuwd naar het ver volg, maar willen ook meer inhoudelijke en procesmatige informatie over de beleidsuitvoering’ . Zo willen de raadsleden onder meer weten of een tegenprestatie een standaard onderdeel van de het intakegesprek is bij de aanvraag van een bijstandsuitkering en wat de taakstelling is van de recent aangestelde participatiecoaches.