Zorgen over afwikkeling AKKUH

Stel je voor , je begint iets nieuws en je sluit met een financier een lening af van een paar honderd duizend euro. Een lening met een looptijd van 10 jaar. Het aangaan van een dergelijke lening kent een wederzijdse verplichting. Dat geld investeer je en vervolgens ga je aan het werk. Zoals het hoort betaal je keurig op tijd je rente en aflossing.  Daar kan een ieder zich wel een voorstelling bij maken. Probeer je vervolgens dan eens voor te stellen wat er met je gebeurt als de financier na 3 jaar plotseling op de stoep staat met de mededeling dat hij per omgaande zijn geld terug wil.

Dit nu overkwam ons cultuurcentrum AKKUH. De Raad van Toezicht van AKKUH werd door de financier, in dit geval uw college, eind 2012 voor dat voldongen feit geplaatst. Voor de Raad van Toezicht van AKKUH rest dan alleen nog een faillissement. Voor de VVD ga je zo niet met mensen en stichtingen om, dat is onbehoorlijk bestuur. Maar bovenstaande is wel een feit. De VVD verwacht dan op zijn minst van het college dat het zich bij de liquidatie en afwikkeling van het kunstcentrum pro actief en uiterst prudent opstelt.

Maar het tegendeel gebeurt. Het college gaat vol in de aanval en  beschuldigt de Raad van Toezicht in de TC Tubantia op een bedenkelijke manier van onbetrouwbaar gedrag en van graaien in de kas. Het college gaat zelfs zover dat u de leden van de Raad van toezicht persoonlijk aansprakelijk wilt gaan stellen. Vervolgens moet de VVD nu ook constateren dat de raad van toezicht van AKKUH zelfs geen enkele ruimte krijgt om het faillissement naar behoren af te ronden.

De VVD wil hier haar respect uitspreken richting Raad van Toezicht van AKKUH dat het, ondanks alles wat hen is overkomen, zich in blijft zetten voor een correcte afwikkeling. De VVD fractie had zich goed voor kunnen stellen dat de Raad van Toezicht had gezegd, college als jullie zo met ons en de professionele beeldende kunst om wensen te gaan, zoek het dan lekker zelf uit en bekijk het maar, wij stoppen er per omgaande mee.

Bijna 2 jaar is het college nu al in onderhandeling met de Raad van Toezicht over de afwikkeling van de verkoop  van de kunstcollectie van AKKUH. Ook nu weer gaat het college vol in de aanval en waar het faillissement al lang en breed afgerond had kunnen zijn krijgt de Raad van Toezicht vanuit het college alleen maar tegenwerking en lopen de kosten voor het beheer en opslag van de kunstcollectie, 25.000,- euro per jaar gewoon verder op. Dat terwijl de kas van AKKUH al geruime tijd leeg is.

Even gloorde er een sprankje hoop, de nieuw aangetreden wethouder cultuur geeft aan, in tegenstelling tot zijn voorganger, op een meer open wijze te willen gaan communiceren. Maar wat lezen we afgelopen zaterdag tot onze stomme verbazing in de TC Tubantia, het college wenst niet verder te praten met de Raad van Toezicht van AKKUH. Een gemiste kans. In plaats van deze zaak prudent en op een pro actieve manier af te wikkelen moeten we nu lezen dat de wethouder de afwikkeling stop heeft gezet en de onderhandelingen nu overlaat aan  juristen. De VVD vindt het diep en diep droevig en schaamt zich diep dat het college van Hengelo zo om wenst te gaan met vrijwilligers en besturen van deze stad. Het  optreden van uw college in dit dossier is een schande voor onze stad.