VVD heeft vragen over COA opvanglocatie

De VVD heeft vragen over de komst van de opvanglocatie van het COA. ‘Europa wordt geconfronteerd met een toenemend aantal vluchtelingen. De VVD vindt dat deze zoveel mogelijk in de regio moeten worden opgevangen. Helaas is hier nog geen politieke oplossing voor. De VVD vindt dat er tot die tijd een tijdelijke bijdrage moet komen voor de opvang van Asielzoekers. Daarbij moeten de belangen van bijvoorbeeld onderwijs organisaties niet worden vergeten. De VVD heeft daarom schriftelijke vragen gesteld.’

Fiechter: ‘Europa wordt de laatste tijd geconfronteerd met een toenemend aantal vluchtelingen door verschillende conflicten, oorlogen en vervolgingen. De VVD vindt dat vluchtelingen zoveel mogelijk in de regio moeten worden opgevangen. Omdat er tot op heden geen politieke oplossing is voor de toenemende stromen vluchtelingen ziet ook de VVD dat Hengelo een tijdelijk bijdrage moet leveren in de tijdelijke opvang voor asielzoekers.’

‘Het openen van een opvanglocatie neemt ook risico’s met zich mee. Bijvoorbeeld voor de financiering van scholen. Zij kunnen door de komst van asielkinderen voor hoge kosten komen te staan. Dat komt omdat de scholen geld krijgen vanuit het ministerie van onderwijs voor het aantal leerlingen dat zij op 1 oktober hebben. Als daar later asielkinderen bijkomen komt daarvoor een kleine vergoeding. Deze is vaak niet toereikend voor de scholen, hen kan het soms wel tonnen kosten. De VVD wil graag weten van het college hoe dat in Hengelo wordt geregeld. Het kan niet zo zijn dat Hengelose scholen hierdoor in financieel zwaar weer terecht komen.’

‘De VVD wil ook graag weten wat de rol precies is voor de gemeenteraad. Op de website van de gemeente lezen wij dat de gemeenteraad het tot haar humanitaire plicht ziet om opvang te regelen. Dat zal best zo zijn, maar er is daarover, voor zover wij weten, helemaal geen uitspraak van de gemeenteraad. Wij willen graag weten waar deze uitspraak op is gebaseerd.’