VVD wil oplossing voor sluiting sluis

De Hengelose VVD heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college naar aanleiding van berichtgeving in de Tubantia over het tijdelijk sluiten van de sluis in Delden. Door een tekort aan sluisregelaars in combinatie met de lage waterstand heeft Rijkswaterstaat besloten om de sluis op bepaalde tijden te sluiten. Hierdoor is er minder verkeer mogelijk op het kanaal.

´De sluiting van de sluis heeft grote gevolgen voor de economie in Hengelo en Twente als regio. Het kanaal is van vitaal belang voor onze ondernemers. Het is essentieel dat het college samen met andere Twentse gemeentes gaat aankloppen bij Rijkswaterstaat om te komen tot oplossingen', aldus VVD-raadslid Mitchell Boers.

De fractie roept op tot gesprekken met Rijkswaterstaat om te komen tot oplossingen. De lage waterstanden zijn een landelijk probleem en treft de binnenvaart. Rijkswaterstaat heeft al aangegeven dat zij verwachten dat de lage waterstanden nog enkele maanden zullen aanhouden[1].

'Het klimaat verandert en wij merken dat het droger wordt. Dit soort problemen moeten wij in de toekomst voor zijn. Het mag niet zo zijn dat onze ondernemers hiervan de dupe worden', aldus Boers.