VVD wil politieke markt over ondermijning.

De VVD fractie wil een politieke markt over ondermijning. Fiechter: ‘Afgelopen vrijdag ontvingen wij van de burgemeester een brief over ondermijning. Goed dat de burgemeester hier aandacht voor heeft. Wij willen de brief met de burgemeester bespreken. De problematiek is overduidelijk, daarom hebben wij ook al eerder gevraagd naar het grote aantal shishalounges en de zorgfraude. We vragen ons af of dit nieuwe plan voldoende is om de groeiende problematiek aan te pakken.

Vragen

De VVD vraagt zich af of de genoemde maatregelen voldoende zijn. Fiechter: Mijn eerste indruk is dat er een aantal zaken worden benoemd die we al doen. Bijvoorbeeld het inzetten van de wet Bibop. Ik wil graag met de burgemeester het gesprek aan over wat we nu meer gaan doen dan voorheen. Die vraag komt met name omdat er niet gevraagd wordt om extra capaciteit. De VVD wil ervoor waken dat dit ten niet koste gaat van andere belangrijke dingen op het gebied van veiligheid.

Zorgfraude

Het punt van zorgfraude is door de VVD al meerdere keren aangedragen als extra aandachtpunt. Onze zorg woordvoerder Mitchell Boers en Cynthia van der Zweth hebben hier al meerdere malen aandacht voor gevraagd. Geld voor de zorg moet namelijk naar de zorg en niet naar criminelen. Goed dat ook hier nu aandacht voor is.

Shishalounges

Vorig jaar heeft de VVD vragen gesteld over shishalounges. Op dat moment kregen wij van de burgemeester te horen dat er geen concrete aanwijzingen waren van criminele activiteiten. Het is goed dat de burgemeester nu aandacht geeft aan de shishalounges. Ze zijn de VVD al tijden een doorn in het oog.